19. ledna 2018

VAŘÍME: Metoda Sous-Vide

Je to už několik měsíců, kdy mě oslovil Petr Kopečný z firmy Vac-Star, jestli bych neměla zájem o spolupráci ve smyslu toho, že mi zašlou přístroje na vaření metodou Sous-Vide a já jim budu posílat různé druhy receptů.

Vyhlídl si mne na webu pazitka.cz, kam již pár let přidávám své recepty.

Nejdříve jsem z toho byla taková nesvá, protože jsem do té doby o této metodě vůbec nevěděla. Já se vlastně ani nepovažuji za kuchařku, prostě udělám hatla patla a mnohdy z toho vznikne moc dobré jídlo, se kterým se s Vámi ráda dělím. Takže tohle pro mě bylo docela těžké rozhodování a váhala jsem.

Na jednu stranu jsem si říkala, že do toho musím jít, musím se chopit té příležitosti a vše se naučím za pochodu, ale na druhou stranu jsem se bála. Pak jsem si vzpomněla, jak to bylo na škole (AJAK), kdy nám do třídy přišel rodilý mluvčí, který česky uměl jen pár slov, a my se s nim museli rukama nohama prostě domluvit.

Kývla jsem na to a manžel se mi rozhodl pomáhat, protože ho to všechno také zajímalo. Manžel umí vařit moc dobře, lépe než já, takže je mou pravou rukou. Spoustu věcí s ním konzultuji a ptám se ho, jestli to bude lepší takhle nebo jinak.

Teď, když jsme nabrali zkušenosti a máme za sebou již několik receptů, Vás chci s tím vším seznámit, protože jsem zjistila, že tuto metodu stále moc lidí nezná.




CO JE SOUS VIDE?


Název pochází z francouzštiny a znamená "ve vakuu". Jedná se tedy o metodu vaření ve vakuu, ve vodní lázni a to za určité teploty určitý čas.

Potraviny se tímto způsobem tzv "pošírují" několik hodin za teploty, která bývá v průměru kolem 50°C - 70°C. Záleží na konkrétní zvolené potravině a Vaší chuti.

Tímto způsobem vaření nehrozí k přesušení a potraviny mají mnohem více šťávy, lepší strukturu, více se rozpadají a jsou chutnější, než běžně uvařená jídla.

Tento způsob vaření je z mého pohledu nejvhodnější na úpravu všech druhů masa, hlavně steaků, ale dá se používat také v běžné domácnosti.


HOLA, HOLA, PŘÍSTROJE JSOU DOMA!


Přišla jsem si jako Alenka v říši divů, která doslova spadla do úplně neznámého světa, o kterém neměla žádné tušení.

Vykoukly na mě přístroje, které mi přišly na první pohled trochu retro :-D. A v hlavě mi běhaly myšlenky, že se s tím snad nemůžu nikdy naučit fungovat. Jen jsem stála a koukala :-D.

Manžel mi s jeho pomocí ale dodává kuráž!


SousVide Chef 

Tímto pomocníkem si nastavíte základní hodnoty jako je čas a teplota.

Je potřeba, aby byl nasazen na jakoukoliv nádobu o objemu 9l.

Ohřívá vodu spodní cirkulací.

Více informace o něm najdete na webu vac-star přímo zde.




Vakuová balička easyPRO

Touto baličkou si vakuovací sáček s potravinami zavakuujete a zatavíte. Nastavíte si sílu vakuování i zatavení.

Můžete využít automat nebo si vše spustíte ručně.

Také můžete zvolit pouze zatavení, bez vaukování.

Více informací o ní najdete na webu vac-star přímo zde.





DALŠÍ PŘÍSLUŠENSTVÍ


Mít doma základní přístroje ještě není všechno. Je potřeba další příslušenství v podobě varných sáčků, izolačních kuliček, varné nádoby nebo také misek na uchování potravin ve vakuu.


Vakuovací varné sáčky

Tyto sáčky nemusíte používat pouze na vaření, ale můžete je využít také na vakuování za účelem prodloužení trvanlivosti potravin a nebo potraviny zavakuované v těchto sáčcích můžete dokonce i zamrazit.

Vyrábějí se v různých velikostech a více informací o nich najdete zde.




Izolační kuličky

Tyto kuličky udržují stálou teplotu, znemožňují vychladnutí vody v gastro nádobě. Slouží dá se říct jako poklička na hrnci.

V balení jich je 100ks a bohatě vystačí na 9l gastro nádobu.




Externí vakuovací boxy

Tyto vakuovací boxy jsme si s manželem oba zamilovali.

Zavakuujete si jakoukoliv potravinu, která Vám následně vydrží mnohem déle. Nemusíte jí hned mrazit. Jen to chce opravdu řádně zavakuovat, aby ke zkažení nedošlo i před vakuování.

K těmto boxům je ptořeba navíc hadička pro externí vakuování.




Gastro nádoba

Na nádobu se připevní SousVide Chef, doplní se voda po risku a přidají se izolační kuličky a připraví se lázeň k vaření.




JAK TO VŠECHNO FUNGUJE?


Úplně jednoduše :-D.

Připravíte si konkrétní suroviny, které vložíte do vakuovacích sáčků velikosti dle potřeby. K té surovině přidáte různé koření, bylinky, máslo. Zavakuujete, zatavíte a dáte do připravené vodní lázně vařit :-D

Pak už to na Vás jen zapípá, že je hotovo a vy si pokrm už jen doděláte dle svého.

Jedná se o vařené suroviny, které je lepší ještě nějakým způsobem dokončit - zprudka opéct, orestovat apod.


PRVNÍ RECEPT


Bádali jsme co bychom mohli připravit jako první a všude jsem neustále četla, jak jsou ze sous-vide výborná vajíčka, která jsou tímto způsobem vaření bezkonkurenční.

Tak jsme vymysleli jednoduchou věc a to Šťouchané brambory s pyré z pečené mrkve a vejcem a výsledek? Vejce už nechceme jinak! Tímto způsobem vaření bych mohla vejce jíst celé dny, i noci :-D. Fakt! Člověk by nevěřil, jak velký rozdíl v tom vaření je a že stačí jen malá změna teploty nebo času a vejce je uvařené zase trochu jinak.




DALŠÍ RECEPTY


Rozmarýnová kuřecí prsíčka s dýňovou omáčkou a rýží basmati
 



Podzimní dýňové pyré s čokoládou a karamelovou krustou




Vánoční bulgurový salát s makrelou




Jablečné kuličky v medovém kabátku, s vůní hřebíčku, zasněžené skořicí  




Není snadné vymyslet nějaký sous vide recept, protože se to na vaření ve vakuu musí vážně hodit a hlavně, aby člověka ten recept zaujal. Ale jsem ráda, že jsem dostala takovou příležitost a jsem v kontaktu s velmi sympatickým "šéfem", který mě podporuje :-).

Mé recepty tedy najdete na tomto webu https://www.vac-star.cz/recepty-pro-sous-vide a vždy u toho konkrétního receptu budu dole označena, takže snadno poznáte, který je můj :-).


MOBILNÍ APLIKACE

Stáhli jsme si do mobilu aplikaci, podle které se snažíme odrážet a která je naším pomocníkem, i když to ve finále nakonec přizpůsobíme sami sobě.

Není sice v češtině ale i tak mi přijde jasná a přehledná.

Aplikaci si stáhnete na google play přímo zde.






No a to je asi všechno, co jsem Vám chtěla ukázat.

Snad Vám článek takto pro představu, seznámení a základní informace stačí :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat